Jdi na obsah Jdi na menu

Recenze - MLADÁ FRONTA DNES

6. 8. 2007

Ráďo, byl jsi báječný! Tančil jsi holanďana!

RECENZE – KNIHA

Možná to měla být Prima sezona od štatlu, hlavní hrdina románu Tančili jsme holanďana totiž v pokusu sklátit některou z kamarádek a spolužaček neustále naráží na více či méně zarputilý odpor. Erotiku navíc ruku v ruce následuje jazz, blues a rock'n'roll, taneční figury střídají satirický kabaret... Jan Pásek ale není Škvorecký, a tak se jeho román zařadí zas jen mezi regionální „psaní“, v nichž se možná pár šedesátnic pozná a nad nimiž pár šedesátníků vypne hruď. Paměť je zrádná – s přibývajícími lety si uchovává spíše pozitivnější vzpomínky a zážitky, v nichž si naše ego parádně zaplavalo tu prsa, tu kraul. Román „Tančili jsme holanďana“ programátora, manažera a vědeckého pracovníka Jana Páska (ročník 1946) takovou lichotivou výpravou do minulosti rozhodně je. V podtitulu zmiňuje „zlátnoucí šedesátá léta“ a suitu kolem hlavního hrdiny, Páskova alter ega Radima, si snad autor pro jistotu vyzpovídal na abiturientských srazech, aby na něco z těch úžasných let nezapomněl. Jeho dílo mělo být kronikou jedné generace, záznamem dychtivosti a bezstarostnosti mládeže, která své dospívání prožila v období rozvolňování režimu.

Rebelové z Rousínova prožívají první lásky, sex a nevyhnutelnou beatlemanii a semaformanii. Že jde o dílko banální, přiznává sám autor každých bratru padesát stran. Že je ale také napsané někdy až otrocky doslovně, z dialogů občas šustí papír a že se v pravidelných rozestupech románem mihnou tři „opravdické nadpozemské“ sudičky a vedou filozofické špekulace nad osudem hlavního hrdiny, pochopíme hned po několika stránkách. Ona banalita příběhů, jak ukojit své nastartované libido a skloubit je s vášní pro hudbu a tanec (slovy Radima: „Myslíš, že by se dala uskutečnit soulož při tanci?“), sice přestává bavit až někdy za polovinou knihy, co však nudí od počátku, je místy neobratné plácání se v příběhu a autorovo uspokojení nad rolí spisovatele a „svědka své doby“. Ta „páskovská“ doba z hrdinova maloměsta Rousínova s jeho dobovými příběhy není nezajímavá... jen bych si o nich raději přečetla v trochu rafinovanější podobě. VENDULA BORŮVKOVÁ

Jan Pásek

Tančili jsme holanďana aneb zlátnoucí šedesátá léta

Nakladatelství Šimon Ryšavý, Brno 2006